Välkommen till
Strandridaregården!
Här bodde en gång
Johan Ahlbom, som efter en äventyrlig militär bana fick reträttplatsen som
strandridare (kustbevakare) här på norra Gotland. Till tjänsten hörde en liten
oansenlig bostad, men sedan Ahlbom gett sig in i kalkindustrin och blivit
förmögen kunde han bygga sig den stora och ståndsmässiga bostad som nu kallas
Strandridaregården.
Norra Gotlands
Folkdansgille, Slitekören och musiker ur Slite Spelmanslag skall nu ta dig med
c:a 250 år tillbaka i tiden.
Spelet Strandridaren
återger faktiska händelser sammanvävda med en och annan sägen och vill skildra
de olika samhällsskiktens vardag och fest. Spelets material är en blandning av
tidsenlig dans och musik blandade med texter och sånger från bygden i senare
tid. Idén till spelet kläcktes av en grupp inom folkdansgillet. Samarbetet med
Slitekören föll sig naturligt eftersom många är medlemmar i båda
sammanslutningarna.
Något om Ahlboms
tid:
Bondebefolkningen förde den inhemska dans- och sångtraditionen vidare samtidigt
som den upplevde kalkbrytningens storhetstid.
Kalkpatronen med familj tillhörde herremansklassen och introducerade den tidens
eleganta kläder, danser och musik från bl.a. Frankrike.
En ny arbetarklass - stenarbetarna - uppstod.
Handeln blomstrade. Främmande sjömän förde hit delar av sin kultur vad gäller
dans, sång och seder.
Vårt spel vill
visa något om hur den Gotländska kulturen påverkats utifrån men också hur frieri
och bröllop kunde gå till i 1700-talets olika samhällsskikt.
Se på
Strandridaregården, tänk dig skutorna i hamnen, känn stövet från kalkbränningen
och lev med i vår 1700-talsatmosfär!
Spelet
Strandridaren.
Byns folk samlas
till tonerna av en gammal Gotländsk visa: "Staingylpen gärde bryllaup". Man
utbyter en och annan historia.
Ett enkelt frieri, mera för stunden än på längre sikt, återges i en annan
traditionell visa: "Så kum till mi däu flickä lille".
Stenarbetarna kommer in till tonerna av en nykomponerad visa: "Flicka, flicka,
lätta mitt bröst" (Bo Landberg).
Man dansar polska till "Groddapolskan" och man får lära sig nya engelska danser
och sånger.
Ahlbom friade ju ståndsmässigt och högtidligt till sin utvalda brud, men den
unge Bengt som friade till mjölnarens dotter gick mera rakt på sak. O det
berättar en gammal visa på gutamål:
U Gratru u Bengt di taltes bäi i Vasste kvann
u Bengt han sägd´ti Gartru: "Far ja varä di man?"
U Gartru sägd´ti Bengt: "Steig da i ei oe sal,
skall däu fa jetä vafflar u säupe kal."
U Bengten han sätt´si pa gräupacken u raid
u Gartru gick pa golve u ha braid u ha braid.
U Gartru sägd´ti Bengt: "Ja, så ma de da så ske,
um sundä skall vi löisä, um mandä skall vi be."
Sedan den unga
Elisabet fått veta att hennes far lovat hennes hand till den mycket äldre
Ahlbom, sjunger hon en vemodig sång, upptecknad efter Elisabet Olofsdotter i
Burs: "Hur ödsligt är det ej här på jorden", varefter musiken går över till
nästa melodi och kören nynnar "Nycklarnas sång" av Svante Pettersson.
Ahlboms giftermål
genomförs i herrskapsstil, inte helt efter traditionen. Här står brudgummen
själv för kalaset i sin egen bostad. Året är 1726. Här spelas "Gotländsk
brudmarsch", det högtidliga skålstycket som på Gotland kallas "Rundarium" och en
herrskapsdans, "Retour de Spa".
Bygdens folk, samlas för att på sedvanligt sätt "se brud" och utbringar ett
Gotländskt leve: "Hoj, hoj, hoj hurra!" medan brudföljet tågar runt
ungmansstången till tonerna av "Nordergutarnas gånglåt" av Svante Pettersson.
Folket dansar till "Skaffarepolskan" och sjunger den gutniska visan om "Gamblä
Mörti". Tävlingsdanser finns också med i festligheterna, "Skarvan" för pojkarna
och "Strådansen" för flickorna. "Stenhuggarengelskan" är med som prov på dans
som importerats utifrån.
Vi avslutar
bröllopsfestligheterna med dansen "Farandole" och när vår berättelse slutat tar
vi oss tillbaka till vår egen tid med Svante Petterssons mest kända melodi
"Gotländsk sommarnatt".
|